Perlu ke kite beli camera DSLR??





hello pembaca semua..aku datang untuk menulis lagi..dah lame rase aku x update pape kat blog nie..dah bersawang ape..okay today aku rase macam nak update pasal camera dslr.apa itu camera DSLR?? camera dslr is singkatan bagi "digital single-lens reflex camera".ala senang cite camera yg besar-besar gedabak tulah and sekarang memang dah ramai sngat yg pakai camera2 mcam neh.manela dorg nak pakai camera compact lagi kan..mane nak pandang lagi camera compact tuh.tak stylo kate mereka.. :)

detik aku mula berkenalan dengan camera dslr nie sangat2 baru..x sampai setahun jagung lagi..tp usha dye dah lame dah. finally aku dapat jugak dye. aku jatuh hati kat camera nie sbb dlam jiwa aku memang minat gile amik gambar. time xde camera aku usha gmbar photographer2 yang gamba dowg cun habis lah..aku tengok,hasil gambar camera dia lebih sharp and hasil aku kalau guna camera compact banyak goyang dari sharp.sharp pun dalam satu dua je.that time aku rase macam impress gile dah dengan DSLR neh sebab quality dia lebih bagus daripada camera compact.secara jujur nya aku memang suka ambil gambar and keluarga aku pon suka sangat ambil gambar. tapi bila pakai compact tuh kan , semua gambar tak cantik sebab goyang lah apelah..  nampak sangat semua tangan gigil je keje kan..

and then terlintas kat hati aku untuk survey harga untuk sebijik DSLR dan aku sangat terperanjat gile sebab harga dia beribu-ribu . paling murah pon around rm1k smtg . so aku berfikir balik untuk beli camera tu..mane la aku ade duit nak beli camera macam tuh kan.

aku bincang dengan mak aku and mak memang bantah habis-habisan mula2 dulu sebab takot aku hangat2 tahi ayam je kan.. so aku terpaksa akur lah dengan keputusan mak aku..tapi bile aku tengok je orang yang gune camera nie rase mcam hati aku membuak2 nak benda tu and akhirnye mak lembutkan hati bagi jugak aku beli.so finally dapat lah kat aku sebijik dslr.

first pakai dslr macam orang hulu sikit sebab benda mahal kan, so nak ambil gambar pon macam takut2 je.. haha..tapi dah lame2 gune dah biase dah..now aku still lagi mendalami ape itu iso,apeture,shutter n lain-lain  kat internet.before aku dapat dslr pon aku dah beli buku pasal basic dslr nie.lagi pon dalam dslr tu memang dah ade notes tentang penggunaan camera tu so x pyah cari kat internet pon x pe dah. aku jadi macam agak confident untuk pakai camera tuh. sriously lepas pakai dslr aku rasa dslr nih sangat best kot. macam kite keep nak guna benda nih . nie aku ade beberapa pendapat perlu ke korang beli sebuah dslr.



Lima Sebab Kenapa Korang Perlu Beli DSLR


1.qualiti gamba memang sangat terbaik.
neh memag tidak dinafikan lagi lah . qualiti gambar yang di ambil dengan dslr memang sangat sharp dan cantik.colour pon cantik so memang tak rugilah korang beli.

2.gambar memang senang edit.
kalau dulu aku edit gambar mmg sangat leceh sebab bnyak sngat noise dalam gambar and resolution pun kecik je kan.so bile edit gamba akan pecah-pecah and kaler pon dah kemana-mana dah.bile pakai dslr nie gambar dye smooth je.


3.gambar kurang shake/gegar
bile guna camera compact,gambar akan jadi mudah sangat nak gegar sebab camera compact nih sangat sensitif kot dengan shake.so bile pkai dslr nie mmg sngat susah untuk shake.believe me yaww.. ^o^

4.senang buat bokeh-bokeh tuh.
bokeh tu macam kabur-kabur kat belakang tuh . sriously aku memang jakun dengan bokeh nie sebab nampak nice gila kot. nak buat bokeh tu kita perlu setting dekat appeture sahaja.


5.battery sangat tahan lama.
oke..bagi aku ini memang betul.satu battery dslr tuh boleh tahan sampai 500 keping gambar kott..mmg mengujakan bagi orang yang suka ambil gambar ni.if compact aku dulu tu baru snap berpuluh-puluh gambar je pon dah kene recharge balik.nampakkan perbezaannya?? ^^


Empat Sebab Kenapa Korang Tak Perlu Beli DSLR.

1.dslr bukan berharga sekupang dua.
tak silap aku nak dapat camera pon dalam 1k keatas or 2k so memang tak mampu la seorang pelajar memilikinya.nanti pakse plak mak ayah untuk membelinya..so ini sangat membebenkan ok..fikir sikit mak n ayah korang k.jangan main bedal je.


2.jika bukan kaki gambar x payah beli.
kalau korang jenis nak ambil gambar sepuluh dua puluh baik x payah.membazir je..lebih baik korang pakai camera compact atau camera handphone pon dah cukup dahh.

3.orang lain beli dia pon nak beli jugak.
seperti dalam satu vedio kukubesi tv ,ini namanya mangsa trend.beli camera bila orang lain beli.nak jadi stylo lah konon nya..baik x payah.it's such a waste time and money actually.

4.sebagai tunjuk-tunjuk dekat orang lain
banyak orang beli dslr sebb nak tunjuk yang dia ada dslr.ade dslr nie mcm buat orang bangga dgan dia la kot.cube tgk dkat facebook dan tengok orang yang ambil gambar pegang dslr tapi gambar tuh diambil guna handfon aje..kan kelakar tuh..suke sangat gebang mcm ade dslr,.haha..

actually aku x layak pon nak crita pasal topik nie sbb aku pon baru merangkak je guna dslr.so yang mane ade salah tuh silalah perbetulkan ehh..kita belajar dari kesilapan kan.itu sajalah untuk 1st post stelah sekian lame aku x post..nak tidur krjap..baru balik class..jangan lupe post or like eh if suke post nie..tata titi tutu.. ^_^

1 comment:

rosmanizan said...

menarik.....btol3....byk bnda kita kena fikir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...